Alla inlägg den 7 juli 2012

Av ko-liza - 7 juli 2012 16:09

Alla kalvningar för detta året är avklarade och det bästa är att alla blev kvigor. Då var det bara en ko som var sem med sexxat. 

Sista kalven trodde jag med stor säkerthet att det skulle bli en tjur. 402 gick över rätt många dagar och Tee Off som är pappa till kalven hade hittills fått 9 tjurar här på gården. Men till min förvåning blev det en tjej och inte speciellt stor heller. 

 

Här är en bild på 402 när hon fick sin kalv nummer 5. Det kanske kommer upp en bild på nya kalven med.

Fick lite smått panik när jag skulle namnge henne så hon fick heta Gullan för det var det första jag kom och tänka på.

Så Glitter (Windbrook), Glimmer(Q Impuls), Gun (Lagerborn) och Gullan(Tee Off) blev årets kalvskörd. 


Det sämsta med 402 är att hon mjölkar så mycket. Hon behöver bara mjölka till sin kalv men den orkar inte dricka så många liter om dagen. Kon får bara hö och vatten men hon är grym på att mjölka. 

När råmjölken är borta kanske jag kan släppa två andra kalvar på henne.


Här på gården körs det hem balar. Första gången vi kommer ha hem dom hit. Ska bli skönt att slippa köra och hämta bal en och en mitt i vintern eller varför inte min favorit, höst/vår när man kör sönder allt och dra med sig lera hela vägen hem. Nu kommer det bara vara att starta lastaren och kör 100 meter för att hämta. Lyx! 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards