Alla inlägg under november 2011

Av ko-liza - 30 november 2011 23:07

Jupp, telefonen fungerar igen. Andra samtalet i den telefonen - telefonförsäljare. Överraskad? eh nej! Så det kanske är bättre att vara utan...


Idag har jag nästan bara latat mig. Klippt två kvigor och inte gjort annat är rutiner. Ätit glass, två gånger och tittat på svtplay från Stockholm Horse Show. Kan säga att matinén är värd att titta på även om det är något lång. Bästa nummret är utan att tveka dom 12 lösa hästar. Mer säger jag inte, ni får titta själva om ni inte har sett det. Magisk är ordet.


Sova ska jag gör nu.

Kram!  


  

Av ko-liza - 29 november 2011 21:32

Glöm inte att ta med en säck pellets på vägen in, glöm inte att ta med en säck pellets på vägen in....ja så tänkte jag när jag gick ut till kvällspasset.


Vad jag tänkte på när jag gick in....det har jag glömt. Det var inte pellets.


Jag hann rasta hundarna, ge dom lite mat. Göra mig i ordning för kvällen, koka varmkorv och la in dom i bröd. Sätta mig vid datorn och slog igång senaste avsnittet av Dexter.....


hm DÅ kommer jag på säcken med pellets....typiskt, min korv blev kall 



Fy, vilket värdelöst inlägg..... 

Av ko-liza - 29 november 2011 17:09

Lämnade in min fina bil på service. Strax efter vi lämnade verkstaden så ringde det. Bilen mådde verkligen inte bra.

Fick åka in akut till stora staden. Tur att det är 3 dagar kvar på garatin.


Hoppas jag får tillbaka den snart. För man känner sig lite smått handikappad utan bil på landet.  


 

Av ko-liza - 29 november 2011 16:58

Idag har jag tagit ner tapeterna från hallen. Tog nästan hela dagen. Gardinstänger, eluttag mm Ja det var inte direkt lite att fixa. Tog bort golvlisterna med, slog ur spiken och listerna fick en välbehövlig tvätt.


Något måste man ju skratta åt om dagen och det fann jag med.

Vad använder ni för något att hänga upp tavlor??

Jag undrar hur den förre ägarens tavlor såg ut. De måste varit enorma.  


Julstämningen finns inte här ännu. Men jag hoppas det blir lite frost snart. För det är för varmt. Jag vill göra en snögubbe, minst innan julafton infinner sig.

Snö, snö NU!   

Av ko-liza - 28 november 2011 09:47


Skuttade in på Solareturen i Karlstad och fann lite hus med ljus i.....billigt och myyyysigt :)



 

Av ko-liza - 26 november 2011 23:23

På mitt paket. Nu vet jag att inte posten anländer på helger men längta kan man ju ändå.

Vill ha min nya dator NUUUUUUU!


Fast mest längtar man till http://se.playstation.com/ps3/games/detail/item393360/TEKKEN-Hybrid/


Ska bli så kul   


Kommer snart bilder på det nya. Köpte en kamera igår. "Mitt" rum är snart klart. Så skönt att ha en stor säng igen eller igen jag har aldrig haft en så stor som nu. Underbart! Tycker hundarna med. Liten säng är blä!

Imorgon blir det stan. Ett bord med stolar till matsalen och ev en fåtölj till pappsen. Han fyller ju 60. Han fick en när han fyllde 50 och den mår inte så bra längre....

Tapeter med, målaren kommer till veckan.


Fullt upp men nu ska jag sova!


Av ko-liza - 25 november 2011 09:14

Han tipsade på ett superbra band som jag bara måste lyssna in. Sotaren ingick själv i bandet så det kan kanske var det han menade....


Helt klart lyssningsvärt! Inte många bra saker som kommer från Grums så man får vara glad åt det lilla.


 http://www.facebook.com/inmeheadrox?sk=app_2405167945 



Av ko-liza - 23 november 2011 12:43

Jag får ibland frågor här på bloggen och nu tänkte jag svara på en av dom.


Varför slutade du med korna? 

/Valmet1

 

 

Jag önskar jag hade ett enkelt svar på detta. Om jag nu hade varit något normal någonstans borde jag svara att jag var ytterst trött på att jobba så hårt för inga pengar alls. Någon lön har jag aldrig haft i form i pengar om jag inte jobbade ute lite då och då. Men för mig var det inte pengar utan att få jobba med kor, speciellt avel gav mig tillräckligt med lön för mödan. Att bara få en besökare att säga att mina kor var fina gav mig bränsle för flera månader.  


Varför jag slutade med kor blev nog att jag trodde jag var starkare. Men det var jag inte. Att vara ensam på 70 kor uppbundet var tufft. Kan även lägga till att detta är en skitgård att bedriva mjölkproduktion på av olika orsaker. Arbetet var mycket tungt och att inte ha den "normala" standaren var tufft både för mig och djuren.  

Augusti 2011 så fick vi upp mjölkräls och bytte till milkmasters. Detta gjorde ett mycket stort lyft och det var helt plötsligt lättare att jobba. Jag hade dock lyxen att ha en far som jobba ute, så det mesta slapp jag där. Slå gräs, bete, staket och göra hö var mitt enda jobb ute. Min syster hjälpte till i stallet när vi behövde vara två. Vid utfodring, djurflytt mm Mjölkningen stod jag själv för till 99.99% Eftersom syrran var måttligt förtjust i kor så ville jag inte be henne om mer hjälp än nödvändigt.


Denna våren besökte banken oss och frågade om jag inte ville låna pengar till ett nytt stall. Något som verkade lockade. Tänk en nytt stall med robot och alla tänkbara nymodeheter, det hade varit så fantastiskt. Jag hade varit värd det och djuren likaså. Men hade jag sagt ja hade jag varit fast med samma jobb i många år till. Frågan om jag verkligen ville det gnagde förtvivlat.


Jag älskar kor det gör jag verkligen att bara skriva detta får mig att börja gråta. Jag vill jobba med dom men när kroppen gör så ont när man lägger sig och värker ännu mer när man ska upp. Är det värt det?

Ett nytt stall hade hjälpt mig med smärtan och allt hade blivit lättare. Men jag var fortfarande själv.

Syrran ville inte ha kor och pappa tyckte de åren som han haft fick räcka. Jag var inte säker på att jag ville jobba med detta själv och så länge det krävs för att betala av de nya lånen. Jag är inte tillräckligt stark för det.


Så början på sommaren kom förslaget att sälja korna och hälften av gårdens mark. Det var mycket fram och tillbaka innan alla var nöjda med beslutet. Men när det var taget så var det så skönt. Korna skulle säljas och jag kunde hitta på något annat att syssla med. Detta beslutet togs innan Milko-strulet och när det uppdagades så kändes vårt beslut ännu bättre.


Jag behövde inte anstränga mig ett dugg för att hitta köpare till korna. Det gick så fort och enkelt så alla blev förvånade, speciellt  livdjursförmedlaren. Mina kor kom till bra hem och inte allt för långt bort så jag kan hälsa på dom ibland.  


Jag saknar mina kor men inte att mjölka!  

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<<
November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards