Direktlänk till inlägg 23 april 2012

Vårbruk kanske

Av ko-liza - 23 april 2012 11:14

Jag hade tänkt släppa ut lite djur denna vecka. Det har växt upp tillräckligt för dom att stanna i hagen men de senaste dagarna har det regnat och snöat så det är lite blött. Vore synd om dom trampade sönder så dom får stå inne ett tag till. Vi har gott om mat. Lite synd om gräset växer ifrån oss bara. Men jag får koppla putsen så jag är redo. 


Jag har inte börjat med staketet ännu så det tar nog en vecka eller så innan korna som fått kalv och dr.kvigor får skutta ut. Har ett gäng med kvigor som ska till Skåne i början på Maj så det vore ju bra om de var stängselvana innan dom säljs. 


Gunilla från semex var här en sväng. Lautority och Brawler blev det denna gång. Kör sexxad på nästan allt nu. Roligare att sälja djur som är dräktiga med könssorterat.

Näst ut att kalva är ful-Gun meningen var att hon skulle slaktas men hon var så mager så jag slängde in en jersey-dos. Vi får hoppas hon kan hålla upp vikten lättare detta år. Man kan tro att srb borde ha lätt att hålla bra slakthull men denna Peterslundare har missuppfattat det hela. Hon är verkligen vass, allt hon sätter i sig blir till mjölk. Inget att klaga på igentligen men nu vill jag inte ha någon mjölk. Titanic Lisa har vi försökt sina av lite nu så kalven orkar dia tomt juvret men det är svårt. Jerseyn går bättre, jersey mjölkar ur-dåligt utan kraftfoder. Så henne behöver man bara mjölka ur 5-6 liter när kalvet diat klart. 

Annars rullar det på, det mesta är klart  för "säsongen" har tre egna kvar att seminera innan utsläppet så det hela känns lite småsegt.


Just nu kollar jag igenom frösortimentet. Ska bli kul att ha all tid i världen för trädgården igen.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ko-liza - 7 juli 2012 16:09


Alla kalvningar för detta året är avklarade och det bästa är att alla blev kvigor. Då var det bara en ko som var sem med sexxat.  Sista kalven trodde jag med stor säkerthet att det skulle bli en tjur. 402 gick över rätt många dagar och Tee Off som ...

Av ko-liza - 30 juni 2012 18:05


Jag får alltid en känsla av skuld när jag ser på Toy Story-filmerna. Tänk vad mina leksaker stått ut med genom tiden. Många vet jag inte ens vart dom är men jag antar dom är slängda. Idag såg jag film tre. Som folk säger så är den väldigt bra även ...

Av ko-liza - 19 juni 2012 10:55

Hur många behöver man igentligen? I mitt fall fyra stycken. Ett par på varje arbetsplats. Helt plötsligt fylldes mina dagar med jobb ute. Jag får försöka stå på mig när det gäller helgerna. Vill gärna ha dom för mig själv var inte längsedan alla daga...

Av ko-liza - 12 juni 2012 09:03


Jag har ett tag försökt tagit fram en lista på varför eller varför inte man ska ha mjölkkor. Någon dag i veckan blir jag väldigt sugen att ha mjölkkor men så kommer dagar som igår och idag. Det är lite upp och ner beroende hur bra det går. Igårkväll ...

Av ko-liza - 10 juni 2012 20:45


Det har regnat och solen har visat sig mellan skurarna. Det har varit en trevlig söndag med inte mycket gjort. Min favorit då!   Djuren som är ute försöker slå rekord i hur många som kan brunsta samma dag. Idag var dom uppe i 4 så det tog ett bra...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards