Direktlänk till inlägg 14 mars 2012

Första besöket.

Av ko-liza - 14 mars 2012 08:19

Då var det dags att börja berätta lite om gårdsbesöken. Först var

 


Här fanns när vi besökte 333 mjölkande och dom mjölkade senaste 12 mån 9458 med 4,04 och 3,40. Här mjölkades korna i en dubbel tia, fiskben. Gropen stod i gamla stallet. Dom hade två stall för korna, när dom började flytta in nya djur i det nya stallet så ökade korna 1000 liter i tanken varje hämtning. Det var inte fullt i det stallet ännu men det skulle bli. Nästan alla gårdar vi besökte använde könssorterat så kvigor fanns det gott om.

Bilder från gamla stallet

 

Gillar, låsbara grindar för ALLA djur. Något som de värmländska bönderna tog med sig hem.

 

Rent och fint i gångarna. På nästan alla gårdar så tuffade runt en Lely Discovery och gjorde fint. Fiffigt! 


Nya stallet.  

Här hade inte discovery kommit på plats ännu och det syntes men det kommer bli ruskigt fint när den kommer igång.

I båsen ströddes det med halm och kalk.

 

På andra sidan foderbordet hittade man sinkor som skulle till att kalva. Mjukt och skönt. Dom fick gå en trapp upp för att nå mat och vatten. När det var dags att kalva så fick dom stå i ensambox. 

 

Något som är vanligt i Danmark så är det stora ytor. Mycket plats för korna så även djur med låg rang kan få vara kor.

 

I denna besättning så användes det övervägande tjurar från Viking. På alla besök får man ett häfte där första bladet var en typ av besättningredovisning. där stod hur många djur som fanns på gården, vad dom mjölkade, levererade till mejeriet, kvoter. Ja, det mesta. Detta häfte vill jag även se i Sverige. Inte bara för besökare utan även för djurägaren själv. Resten av häftet var alla individer på gården. Nummer, fader, mjölk, ålder, bedömmning mm. Superbra för besökare, ser man något man gillar i flocken är det bara att leta i listan så hittar man det mesta man vill veta.

I den långa raden av ungdjur på denna gården såg jag att det skulle finnas en Dempsey. Så jag gick på jakt efter den. Många boxar, många kalvar. Jag höll på att ge upp. Men kom på att bara titta på kalvarna och inte nummerbrickorna. Hittade henne nästan direkt. Supersnygg kviga hon hade allt vad man vill ha på en kviga. Ett riktigt guldkorn. Dom var lite förvånade och lite glada tror jag att jag fann just den kalven. (inte svårt hon var supersnygg bland dom andra kalvarna) så bonden visade även mamman en EX Juwel. Den enda EX-kon dom hade. Men det kanske kommer en till, för kvigan var mumma.   

Genomsnittet för extriör var 80,5 i helhet.

 

   

Tack för det fina besöket!


 
 
Millan

Millan

14 mars 2012 19:36

Åh ! Vad roligt att få läsa om besöken & så praktiskt med detta häfte :-)

http://blogg.passagen.se/ostergrytinge

 
Ingen bild

setter

14 mars 2012 20:49

Ser ju fantastiskt trevligt ut! Vilka ytor och så rent och fint. En sån där gård skulle jag vilja besöka nån gång.

 
Ingen bild

Pippi

15 mars 2012 21:14

Oj så fint! :D
Nu blir jag ju sugen på att bygga igen....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ko-liza - 7 juli 2012 16:09


Alla kalvningar för detta året är avklarade och det bästa är att alla blev kvigor. Då var det bara en ko som var sem med sexxat.  Sista kalven trodde jag med stor säkerthet att det skulle bli en tjur. 402 gick över rätt många dagar och Tee Off som ...

Av ko-liza - 30 juni 2012 18:05


Jag får alltid en känsla av skuld när jag ser på Toy Story-filmerna. Tänk vad mina leksaker stått ut med genom tiden. Många vet jag inte ens vart dom är men jag antar dom är slängda. Idag såg jag film tre. Som folk säger så är den väldigt bra även ...

Av ko-liza - 19 juni 2012 10:55

Hur många behöver man igentligen? I mitt fall fyra stycken. Ett par på varje arbetsplats. Helt plötsligt fylldes mina dagar med jobb ute. Jag får försöka stå på mig när det gäller helgerna. Vill gärna ha dom för mig själv var inte längsedan alla daga...

Av ko-liza - 12 juni 2012 09:03


Jag har ett tag försökt tagit fram en lista på varför eller varför inte man ska ha mjölkkor. Någon dag i veckan blir jag väldigt sugen att ha mjölkkor men så kommer dagar som igår och idag. Det är lite upp och ner beroende hur bra det går. Igårkväll ...

Av ko-liza - 10 juni 2012 20:45


Det har regnat och solen har visat sig mellan skurarna. Det har varit en trevlig söndag med inte mycket gjort. Min favorit då!   Djuren som är ute försöker slå rekord i hur många som kan brunsta samma dag. Idag var dom uppe i 4 så det tog ett bra...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards