Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Oväntat tvillingpar

Av ko-liza - 29 december 2011 14:01

Min Wildman satte igång att kalva vid lunch-tid. Vattnet gick och inget mer hände. Tyckte det var ovanligt tidigt så jag kollade tavlan jag har alla datum uppskrivna. Hm hon SKA kalva 12 jan...hm...behövde jag ens tänka tvillingar. 


På med handske och känna efter. En, två, tre och ja fyra framben. Inte ens en krysning fick jag. 

Hon fick stå en stund och öppna sig ordentligt. Små kalvar men det är lättare om det är raka vägen ut. 


Min ena arbetsgivare kom och skulle hämta en pall med mjölkpulver så det var bra timing på det. När säckarna var på kärran så tittade jag till damen igen. Inget hade hänt hon stod och idisslade. På med handskar och välja vilken kalv man tar först. Båda låg brevid varandra så det hade inte spelat någon roll i detta fall. Ligger en bak och den andra fram brukar jag ta den som ligger fram först. Då finns det mer plats för den som kommer bak. Men alla fall är på sitt sätt unika så att sätta upp regler för kalvingar är skitsvårt. 


Alla kor är olika på insidan. Denna var stor så det gick och putta ner en kalv och ta tag i den andres framben. Här tycker jag det är lätt när kon inte krystar. En kryst och man står på noll igen. Hon kan inte välja att krysta ut en kalv i taget. Plopp sa det och en kviga kom ut. Pappa är Outbound och alla är likadana när dom kommer ut. Pigga och vilda. Drog fram henne till mamman. Nytt par handskar och fiska upp två framben till. Denna kalv ville inte ut (det brukar betyda tjur) Man får vara försiktig så inget går sönder i kon. Man får segdra lite i taget så kalven inte märker att den är på väg ut. Plopp sa det och kalv nummer två var född. Tjur självklart. Denna var inte lika pigg. Slog och skrek. Detta brukar verkligen inte betyda att kalven är frisk och överlever. Men jag tror det har med att han var inte alls beredd att komma ut. Troligtvis var det systern som satte igång kalvningen.


Det gick och lägga up honom på buken men han slutade inte att skrika. Här är några saker som jag gör direkt efter kalvning.

Kon SKA ha vatten. Ljummet och med en dl energibalans (ta en sort som är trevlig smak på) Kon dricker mycket direkt efter kalvning men dom har aldrig tid att stå vid en vattenkopp med kallt vatten. Och även om koppen ger många l/min så är det inte alls lika effektivt som i hink. Kon kan drick mellan 20-100 liter vatten på mindre än en halvtimme. Och det är superviktigt att dom får i sig det. Och det är inget hon kommer att få i en vattenkopp.


Om kon får i sig vatten direkt efter kalvning så slipper man: Kalvförlamning och Kvarbliven efterbörd. Kon piggnar till och kommer i produktion snabbt. Jag ger alltid detta tips till bönder när jag för chansen och vad glada dom blir när dom ser med egna ögon vad det gör för kon. Jag har fått många tack för detta tipset.

Det är billigt och det tar inte alls mycket tid. Så testa själv, det skadar inte. Och kon sprängs inte även om man kan tro det.


Denna kon drack inte mer än 20 liter så hon fick en pastatub med kalcium för att vara säker på att slippa kalvförlamning .

Kalvarna ska ha råmjölk av god kvalitet och snabbt. Jag tycker det är överdivet att trycka i dom massor av liter. jag har haft kalvar som endast fått en halvliter råmjölk och överlevt och blivit bra kor ändå.  Dessa två fick en lite mix. Kon hade inte fyllt i något så i juvret fanns det ospädd råmjölk. Den är mycket seg och tjock. Förr hade jag en tank och oftast mjölk i den men nu finns ingen tank och ingen mjölk heller. Sprang in och hämtade lite mjölk på kartong. Jag fick tipset av en rådgivare att man kan ta vatten att spä ut men jag tycker mjölk är bättre även om den är köpt. Den blev en riktigt bra råmjölk. Och båda kalvarna åt riktigt bra. Och tjuren slutade skrika och somnade nästan direkt.     


Kon fick en famn med hö och ett täcke på. Så nu är alla tre nöjda. 

Och jag kan ta mig en sen lunch.   

 
 
Ingen bild

setter

29 december 2011 17:10

Du är så otroligt duktig Liza!
Grattis!

ko-liza

31 december 2011 10:39

Bara ren rutin!

 
Millan

Millan

30 december 2011 10:52

Hej ! Här hos oss har vi provat med vatten i hink till kalvkorna , men de dricker aldrig. De har ju vattenkopp i boxen som de är vana med & föredrar den. De blir mest misstänksamma om vi ställer in en hink till dem & det slutar bara med att de välter ur den & allt blir plaskvått :p
Ha det bra & Gott Nytt År !

http://blogg.passagen.se/ostergrytinge

ko-liza

31 december 2011 10:39

Ojdå. Här har det mest varit kvigorna som tycker det är konstigt med vattenhink. Men korna dricker. Glömde skriva att det är viktigt att ge vatten direkt efter kalven kommer ut.

Brukar dra kalven till mamman huvud och sedan ge kon vattenhinken. Då slickar hon lite på kalven och dricker sedan.

Gott nytt år själv. Hoppas på ett bra 2012 för mjölkbönderna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ko-liza - 7 juli 2012 16:09


Alla kalvningar för detta året är avklarade och det bästa är att alla blev kvigor. Då var det bara en ko som var sem med sexxat.  Sista kalven trodde jag med stor säkerthet att det skulle bli en tjur. 402 gick över rätt många dagar och Tee Off som ...

Av ko-liza - 30 juni 2012 18:05


Jag får alltid en känsla av skuld när jag ser på Toy Story-filmerna. Tänk vad mina leksaker stått ut med genom tiden. Många vet jag inte ens vart dom är men jag antar dom är slängda. Idag såg jag film tre. Som folk säger så är den väldigt bra även ...

Av ko-liza - 19 juni 2012 10:55

Hur många behöver man igentligen? I mitt fall fyra stycken. Ett par på varje arbetsplats. Helt plötsligt fylldes mina dagar med jobb ute. Jag får försöka stå på mig när det gäller helgerna. Vill gärna ha dom för mig själv var inte längsedan alla daga...

Av ko-liza - 12 juni 2012 09:03


Jag har ett tag försökt tagit fram en lista på varför eller varför inte man ska ha mjölkkor. Någon dag i veckan blir jag väldigt sugen att ha mjölkkor men så kommer dagar som igår och idag. Det är lite upp och ner beroende hur bra det går. Igårkväll ...

Av ko-liza - 10 juni 2012 20:45


Det har regnat och solen har visat sig mellan skurarna. Det har varit en trevlig söndag med inte mycket gjort. Min favorit då!   Djuren som är ute försöker slå rekord i hur många som kan brunsta samma dag. Idag var dom uppe i 4 så det tog ett bra...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards