Alla inlägg den 11 januari 2012

Av ko-liza - 11 januari 2012 13:04

Jag har nu många gånger satt mig ner och försökt skriva en blogg om detta men det har slutat med att jag skrotat hela inlägget. 


Detta är ett ämne som får mig att få kramper i magen, illamående och en ilska som inte går över på ett bra tag. Jag pratar om det som just nu händer. Ja, i detta nu i skåne. Man kan inte tro att det kan vara sant. Det ska verkligen vara på detta viset. Det är sjukt och så onödigt. Okunniga människor ska inte ha makt - det förstör för så många. 


Allt går att läsa på SSB-blogg. Sveriges Snyggaste Bonde. Hur han och hans familj har blivit behandlad den senaste tiden ja flera år har detta pågått. Jag kan inte göra så mycket mera än att skriva på min blogg och länka till hans blogg. Men jag hoppas det kan nå ut till någon som kanske kan göra något, kanske inte idag men imorgon. Vi kan inte ha det såhär. Det är så onödigt. Djurskyddet är inte till för att förstöra för människor och djur.


Här har det blivit så fel att helt välmående djur ska tas ifrån ägaren. Djur som i mina ögon inte alls lider, är vanskötta, eller bor i fel miljö. Nu har jag inte sett djuren eller stallet i verkligheten men jag har ingen avsikt att tro att bilder och filmerna ljuger.


Alla vi som äger lantbruksdjur har varit med om det. Det kommer in en bil på gårdsplanen, oftast utan förvarning (bra tycker jag för det ska inte vara planerat för sådant besök) Vanligtvis 2 inspektörer från länsstyrelsen. De hälsar och sedan ska stallar, gödselhantering och djur kontrolleras. Japp allt ska kollas så man följer alla lagar, regler mm


Oftast i sådana stunder har jag en klump i magen. Nej jag vanvårdar inte mina djur! Men oftast är inspektörerna utbildade på just lagar och regler. De vet oftast inte hur en ko ser ut, inte att det finns flera raser, hur ett djur ser ut i olika produktionsfaser mm Jag har många gånger bara suckat inombords när jag måste förklara för dom att Jersey och Blonde inte är samma ras bara för att dom har någorlunda samma färg. Blonde är en köttras och jersey är en väldigt mjölkpräglad mjölkras. Skillnaden - massor av muskelmassa.

Jag har fått kommentaren att det varit skitigt i båsen. Jag har då stått som ett levande frågetecken. Båsen var torra och mjuka. Men skiten som de trodde det var är torv. Ja den är mörk som skiten nästan är men det är inte skit jag strör med utan ett strömedel som kallas torv.


Jag hade faktiskt samma kommentar när jag kom in i stallet på Grums Ridklubb första gången. Spiltorna var mörka och såg "smutsiga" ut. Men jag var 10 år och hade aldrig sett torv förut. Jag var inte vuxen och hade ett jobb att kontrollera att våra svenska djur mådde bra och sköttes på ett bra sätt.


Det är många tillfällen bara kan sucka. Mamma berättade några lustiga kommentarer under en agronom-kurs på SLU. "Är det inte onödigt mycket tid att lägga in gräset i silon för att sedan ge djuren det. Borde vara bättre om man skördade gräset direkt och gav till djuren...." Hm SLU ligger i Sverige borde inte personen veta att vi inte direkt har växande gräs i november?

"Måste kvigan verkligen ge en kalv innan hon kan börja mjölka. Är det inte bättre om hon slapp kalva och börja ge mjölk direkt?"

"Surt hö är det väl inget djur som äter" (Syftar på ensilage som den unga kvinnan såg på foderbordet under ett studiebesök) 

Lustigt kan man säga men jag kallar det skrämmande.


Sidospår igentligen. Det som händer i skåne är mest bara elakheter kombinerat med okunskap. Ni får läsa det själva. Om de djuren är vanskötta kan jag börja göra mig av med mina med. För SSB djur har det jättefint.  

Det ska inte gå till på det sättet och jag är helt säker på att det inte är första gången och heller inte den sista.  


Här kan ni läsa SSB-blogg - LÄNK 

Länken ser inte ut att fungera. Här är http://sverigessnygastebonde.blogg.se fungerar inte den så går det att googla. 


Hej från mig. Nu ska jag ut och räkna balar

   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards