Alla inlägg den 14 januari 2012

Av ko-liza - 14 januari 2012 21:23

Index-avla, jag gör det inte. Men ibland så kan även jag. Hade två pinnar Jocko Besne i kärlet som har legat ett bra tag nu. Tror jag köpte tio st på rea för massor av år sedan inte fått en enda dr ännu kanske mest för att jag slängt in dosen när det varit sällsynt dåliga brunster. Jocko är ingen tjur jag vill jag har döttrar efter direkt så jag har inte gråtit blod över uteblivna dräktigheter. 


När man säljer djur och vill att en livdjursförmedlare ska ta tag i säljandet brukar alltid index-frågan komma upp. Nu vet försäljarna att jag inte avlar så då de slutat fråga. Men jag har faktiskt två st med hyffsade index. Nu har Jocko sänkt sitt index rejält från den tiden han var som mest populär, men jag tror han har högst i mitt kärl om man tar holsteintjurarna. 


Så igår blev en D Sammy x O Man x Ford br så vi får se om hon tar sig annars får det bli en annan tjur.


   


Nu ska jag sova, upp fem och jobba imorgon!

Av ko-liza - 14 januari 2012 14:06

   Avhornat idag så jag stank värre än en skogsbrand. Tur att det går att duscha för att bli av med den. När vi hade tagit kalvarna och vi var färdiga (trodde vi). Jag märker alltid kalvarna när dom är sövda. Bättre att göra två onda ting en gång än två onda två separata gånger. Hade en Blonde-kviga på ca 6 månader som tappat ena öronmärket. När jag ändå hade märktången i näven så kunde jag ju ta henne med. När vi satt fast henne visade det sig att hon inte var polled utan hade små små vassa horn. Det var bara att sätta igång brännjärnet igen. Tur att hon tappade öronmärket annars hade vi missat hornen och då hade hon säkert skadat sig själv och andra med.  


Ledig idag så jag kan hinna med att plocka och dona utan stress. Ska se om jag hinner klippa någon kviga med. På måndag blir det en stor flyttdag. Det kommer nya djur och de som ska kalva i februari ska åka till sitt hem. Sasha kommer hem med. Vet inte vad jag ska göra med henne. Vill inte ha en kalvning i höst/vinter så att seminera henne nu känns inte direkt lämpligt. Funderar på att spola henne. Fick förslaget att spola två djur så man var mer säker att få något. Men jag vet inte om jag har någon lämplig kandidat. Har en Scooby-Duu dotter som är grymt läcker. Rätt unik i Sverige :) Men som sagt svårt. Inte direkt brått, hon ska stå på samma foderstat minst tre-fyra månader innan det blir någon spolning. Säger folk som kan. 

Hinner ändra mig hundra gånger skulle jag tro. 


Nu lite lunch sedan iväg med en tjurkalv till en ny ägare. 

Här är Scooby-Duu kvigan som nyfödd. Mamman är Damion x Manager x Laurel   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards