Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Mitt 2011

Av ko-liza - 3 januari 2012 21:48

Det är helt sjukt år jag fick vara med om förra året. Många tårar har jag gråtit men jag har blivit starkare och  kanske lite mer självständig på kuppen. 


Vintern 2011 

Var en katastrof även om jag älskar snö i viss mån så tycker jag det räcker med 50 cm. Massor av snö och kyla. 

Vår lösdrift till sinkor och kvigor togs i bruk. Mycket trevlig byggnad men så många djur som dog. Det tog rätt många djur innan vi förstod att det räckte inte att plocka metall tre gånger innan man tog in djuren. När tre djur hade gått åt slängde jag in magneter i allt som rörde sig i stallet. Då var det löst, eller?! 


Kalvarna som föddes var pigga och åt men efter några dagar så blev de genast svagare och dog sedan. Prov togs vi gav selen, vitaminer mm men inget tycktes hjälpa. Rutinerna var strikta vid kalvning men inget hjälpte. Råmjölken var topp. Plötsligt vände det och inga kalvar dog. Veterinären skakade bara på huvudet. Varför blir det såhär. Det är fruktasvärt. 


Jag fick ta emot pris för 296 Lucia :=) Högsta livstidsproduktion i krets 15. 99 929 kg ECM 101 009 kg mjölk

Min fina, min älskade ko inte visste jag då att jag den våren var tvungen att skjuta henne. Aldrig har jag mått så dåligt. Det skulle bli hennes 10 kalv, en Goldwyn. Livmoderomvridning vi klarade av att vrida rätt den men hon öppnades aldrig. Efter att försöka töja i mer än 6 timmar utan större resultat fick jag ta beslutet att avliva min bästa ko.


Då lärde jag mig att inte älska en ko mer än jag klarar av att förlora den. Det är det inte värt. Det gör för ont.


Våren kom och vi beslutade att lägga ner mjölkproduktionen. Inte för att vintern var den värsta i mitt liv utan att det var ett för stort beslut att låna mer pengar och bygga nytt själv. Folk skakade på huvudet, trodde jag skämtade. DU, kan inte sluta med kor!!! Hur ska Ko-Liza leva utan kor? Ja vem vet det?


Sommaren en fantastisk skörd, har aldrig blivit så mycket gräs förut.

Många hör av sig att köpa djur. Behöver inte direkt lägga ner mycket jobb på försäljningen. Folk ville ha mina djur tydligen. Även med massor av minus i index-raden  


Augusti -mina djur säljs. Får mycket beröm från transportörerna, djuren går på som små ljus. Tårarna rann, tufft!


September åker på auktion och köper en ko!!!! Till allas förvåning. Kan säga att jag är mest förvånad själv. Många tankar for runt när handen plötsligt åkte upp i luften. Vad i hela friden tänkte jag? Det vet inte ens jag.

Hoff Astronomical Sasha VG89 Vacker och mycket bestämd dam.


Snälla Gunilla och Leif erbjöd sig att ta hand om henne. Tyvärr var min ko väldigt hatisk mot robot och ville inte alls låtas mjölkas av en sådan modern sak.

Så hon fick flytta till Br Jakobsson Guterud. Lösdrift, 200 kor, grop och fullfoder. Där gick det bättre. Nu är hon dr med StanleyCup XX och i sin. Kalvning i augusti.  


Kvighotellet öppnar och 30 kvigor från Guterud bor nu i stallet tillsammans med mina egna kvigor.


Lite jobb här och där. Precis som jag vill ha det, inget fast och massor av tidiga mornar. Avbytare några gånger i månden, behöver stiga upp 5 men det är bara en eller två gånger i veckan så det är okej. Tre kvällar i veckan mjölkar jag korna på Guterud.


Det var nog mitt år...har säkert glömt hälften men om man är så noga kan man ju läsa bloggen på Bondeliv.


 



    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ko-liza - 7 juli 2012 16:09


Alla kalvningar för detta året är avklarade och det bästa är att alla blev kvigor. Då var det bara en ko som var sem med sexxat.  Sista kalven trodde jag med stor säkerthet att det skulle bli en tjur. 402 gick över rätt många dagar och Tee Off som ...

Av ko-liza - 30 juni 2012 18:05


Jag får alltid en känsla av skuld när jag ser på Toy Story-filmerna. Tänk vad mina leksaker stått ut med genom tiden. Många vet jag inte ens vart dom är men jag antar dom är slängda. Idag såg jag film tre. Som folk säger så är den väldigt bra även ...

Av ko-liza - 19 juni 2012 10:55

Hur många behöver man igentligen? I mitt fall fyra stycken. Ett par på varje arbetsplats. Helt plötsligt fylldes mina dagar med jobb ute. Jag får försöka stå på mig när det gäller helgerna. Vill gärna ha dom för mig själv var inte längsedan alla daga...

Av ko-liza - 12 juni 2012 09:03


Jag har ett tag försökt tagit fram en lista på varför eller varför inte man ska ha mjölkkor. Någon dag i veckan blir jag väldigt sugen att ha mjölkkor men så kommer dagar som igår och idag. Det är lite upp och ner beroende hur bra det går. Igårkväll ...

Av ko-liza - 10 juni 2012 20:45


Det har regnat och solen har visat sig mellan skurarna. Det har varit en trevlig söndag med inte mycket gjort. Min favorit då!   Djuren som är ute försöker slå rekord i hur många som kan brunsta samma dag. Idag var dom uppe i 4 så det tog ett bra...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards