Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Stinkus Lisuis

Av ko-liza - 14 januari 2012 14:06

   Avhornat idag så jag stank värre än en skogsbrand. Tur att det går att duscha för att bli av med den. När vi hade tagit kalvarna och vi var färdiga (trodde vi). Jag märker alltid kalvarna när dom är sövda. Bättre att göra två onda ting en gång än två onda två separata gånger. Hade en Blonde-kviga på ca 6 månader som tappat ena öronmärket. När jag ändå hade märktången i näven så kunde jag ju ta henne med. När vi satt fast henne visade det sig att hon inte var polled utan hade små små vassa horn. Det var bara att sätta igång brännjärnet igen. Tur att hon tappade öronmärket annars hade vi missat hornen och då hade hon säkert skadat sig själv och andra med.  


Ledig idag så jag kan hinna med att plocka och dona utan stress. Ska se om jag hinner klippa någon kviga med. På måndag blir det en stor flyttdag. Det kommer nya djur och de som ska kalva i februari ska åka till sitt hem. Sasha kommer hem med. Vet inte vad jag ska göra med henne. Vill inte ha en kalvning i höst/vinter så att seminera henne nu känns inte direkt lämpligt. Funderar på att spola henne. Fick förslaget att spola två djur så man var mer säker att få något. Men jag vet inte om jag har någon lämplig kandidat. Har en Scooby-Duu dotter som är grymt läcker. Rätt unik i Sverige :) Men som sagt svårt. Inte direkt brått, hon ska stå på samma foderstat minst tre-fyra månader innan det blir någon spolning. Säger folk som kan. 

Hinner ändra mig hundra gånger skulle jag tro. 


Nu lite lunch sedan iväg med en tjurkalv till en ny ägare. 

Här är Scooby-Duu kvigan som nyfödd. Mamman är Damion x Manager x Laurel   

 
 
GABBY

GABBY

18 januari 2012 22:27

Tjo! Jag har haft min blogg i tre veckor och kämpat med den i timmar varje dag. Om du bara vill ta en minut till att kika in och läsa om hur jag driver med mig själv och min egen vardag, musik och målar upp bilder skulle jag verkligen bli skitglad! :) Kanske lämna någon kommentar när du ändå är igång? haha! Ha det så fint!

http://gabby.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ko-liza - 7 juli 2012 16:09


Alla kalvningar för detta året är avklarade och det bästa är att alla blev kvigor. Då var det bara en ko som var sem med sexxat.  Sista kalven trodde jag med stor säkerthet att det skulle bli en tjur. 402 gick över rätt många dagar och Tee Off som ...

Av ko-liza - 30 juni 2012 18:05


Jag får alltid en känsla av skuld när jag ser på Toy Story-filmerna. Tänk vad mina leksaker stått ut med genom tiden. Många vet jag inte ens vart dom är men jag antar dom är slängda. Idag såg jag film tre. Som folk säger så är den väldigt bra även ...

Av ko-liza - 19 juni 2012 10:55

Hur många behöver man igentligen? I mitt fall fyra stycken. Ett par på varje arbetsplats. Helt plötsligt fylldes mina dagar med jobb ute. Jag får försöka stå på mig när det gäller helgerna. Vill gärna ha dom för mig själv var inte längsedan alla daga...

Av ko-liza - 12 juni 2012 09:03


Jag har ett tag försökt tagit fram en lista på varför eller varför inte man ska ha mjölkkor. Någon dag i veckan blir jag väldigt sugen att ha mjölkkor men så kommer dagar som igår och idag. Det är lite upp och ner beroende hur bra det går. Igårkväll ...

Av ko-liza - 10 juni 2012 20:45


Det har regnat och solen har visat sig mellan skurarna. Det har varit en trevlig söndag med inte mycket gjort. Min favorit då!   Djuren som är ute försöker slå rekord i hur många som kan brunsta samma dag. Idag var dom uppe i 4 så det tog ett bra...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards